Eerste Gambiaanse Baby in een zeer arme omgeving - Reisverslag uit Banjul, Gambia van evaencindy - WaarBenJij.nu Eerste Gambiaanse Baby in een zeer arme omgeving - Reisverslag uit Banjul, Gambia van evaencindy - WaarBenJij.nu

Eerste Gambiaanse Baby in een zeer arme omgeving

Door: Cindy en Eva

21 November 2008 | Gambia, Banjul

Geen toestemming om te werken in Brikama, ach dan zoeken we ons heil toch elders... We zijn de dag erop naar Gunjur gegaan, zo'n 10km bij Kartong vandaan. Ook dit is een ziekenhuis van de overheid, wat betekent gratis gezondheidszorg voor iedereen. Dit komt neer op: gratis zorg, maar nauwelijks tot geen middelen. Geen oxytocine, geen hechtmateriaal, geen sterilisator, geen navelklemmen enz. enz. Wij willen ook hier dolgraag oxytocine standaard integreren, maar de verloskundige die hier werkzaam is, mag dit niet toestaan. Ze is bang dat ze haar baan verliest als ze geld gaat vragen voor dit medicijn. We hebben een bedrag berekent, waar geen winst opzit, zodat ze met dit geld weer nieuwe oxytocine kan kopen als de voorraad op is, maar nee hoor, de overheid speelt hier een te grote rol.
Gelukkig is Kartong een 'community based hospital' wat neerkomt op een soort prive kliniek. De overheid heeft hier minder tot geen bemoeienis. We hopen dat ze hier wel wat gaan vragen voor de oxytocine, zodat het altijd op voorraad is.

We hebben in Gunjur meegeholpen met de zwangerschapscontroles en tussendoor werden we weggeroepen voor een bevalling. Isatoe, de verloskundige, heeft de bevalling gedaan, wij hebben haar instructies gegeven m.b.t. actief leiden (dit is het standaard toedienen van oxytocine middels een prik in het been direct na de geboorte van het kind, zodat de baarmoeder goed samentrekt ter preventie van ernstig bloedverlies.
Zowel moeder als kind maakte het goed. Wij keken onze ogen uit naar de omstandigheden waarop hier een bevalling plaatsvindt. Bijna geen materiaal en bloed dat gewoon langs de onderzoeksbank loopt. Het wordt weggeveegd met zelf meegebrachte doeken. Borstvoeding wordt gegeven, nadat de borsten eerst goed zijn gewassen met water en zeep. Een familielid helpt met dit ritueel.
Wij maken vervolgens de prenatale controles verder af, wanneer er een volgende mevrouw wordt binnengebracht. Ongeveer 26 weken zwanger en een bloeddruk van 190 over 130. Dit kan duiden op pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging). Wij luisteren naar de foetale hartactie met onze eigen meegebrachte doptone (ook deze hebben ze niet in de kliniek). Geen hartactie.... Isatoe vraagt ons wat te doen: wij zeggen verwijzen. Dus er wordt een ambulance gebeld. En ook dit gaat met een Afrikaans kwartiertje. Als we dan eindelijk vertrokken zijn, rijdt de chauffeur over onmogelijke weggetjes, stapt zo nu en dan uit, overlegt hier en daar, om de weg weer te vervolgen. Wederom geen haast... Uiteindelijk dragen we over in Brikama. Wij moeten meteen weer terug en weten nog steeds niet hoe het is afgelopen. We zijn al lang blij dat ze geen insult heeft gehad of dat we met een doodbloedende moeder in de ambulance zaten, deze had het niet gered.
Reden te meer om hier het actief leiden in te voeren, maar maak dat maar eens duidelijk aan de overheid.

We richten ons nu met name op Kartong, want we hebben Dr. Jassy per 1 december aangenomen samen met Dirk. Het resterende sponsorgeld leek ons zeer goed besteed aan 2 jaar salaris, aangezien hij een gynaecoloog is met veel ervaring. Hij wil iedereen uit het dorp Kartong in de kliniek laten bevallen, ook de traditional birth attendant is het hiermee eens. Standaard leiden wordt geintegreerd en in de toekomst wil hij ook hier gaan opereren. Een zeer welkome aanvulling op de gezondheidszorg aangezien het dichtsbijzijnde ziekenhuis in Brikama is (25km verderop) waar maar 1 arts opereert die nauwelijks aanwezig is en niet al te best bekend staat.

Volgende week staat in het teken van
het 'klaarstomen' van de kliniek, voor de nieuwe chef de Clinique namelijk Dr. Jassy. Hij gaat een inventarisatie maken en ' zijn zusters' laten poetsen, zei hij lachend vandaag. Jaja, integreren kun je leren, dus we zetten ons in SAMEN met het dorp en medewerkers van de kliniek, hadden wij zo bedacht. Kijken wat daarvan terecht komt...

Nu even over andere zaken:
* Arie en Toyota: Oezman draagt nog steeds vol trots zijn bling-bling. Tis verder stil en redelijk saai zonder jullie
* Gerd: als dank voor je vertrouwen in ons ' weldoordacht en goed voorbereide vrouwen': krijg jij een copie van ons TV-debuut. Ook jij bent in beeld en ik kan precies zien wat je zegt....
* Dirk: de rust is wedergekeerd...
Gisteren met de professor gevaren. Morgen gaan we met Abby naar Brikama.

Voor iedereen: bedankt voor jullie berichtjes en tot een volgende keer!

Liefs van Fatu en Joko

• 21 November 2008 - 20:34

Arie:

Hoi Eva en Cindy,

Jullie gaan helemaal goed daar!
    Toyota trouwens nog niet helemaal....
    O ja, heeft ons geheime wapen (Suleyman van JFP)in de Leffe-trofee al toegeslagen?

• 21 November 2008 - 21:52

Elien:

Hi Cin,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en mooie foto's te zien in de afrikaanse kledingdracht.
    Heel veel succes daar!
    Dikke X Elien

• 22 November 2008 - 12:01

Lieve Eva En Cindy:

Zo te horen loopt het niet altijd zo mooi als je vanuit Nederland voor ogen hebt. Ik vind het mooi om te lezen dat jullie naar oplossingen blijven zoeken en ze ook nog eens vinden! Wat een complexe situatie met de overheid terwijl je alleen maar het beste voor hebt met de mensen daar!
    Veel succes met jullie mooie missie en CIN TOT OVER 3.5 WEEK ONGEVEERRRRRRR :)
    (chiel is nu hier in NL, echt heeel fijn!!)

Liefss

• 22 November 2008 - 13:18

Joke (mam):

hallo lieve joko en fatou, wat mooi dat jullie dit allemaal mee mogen maken. Krijg het idee dat jullie je zeer thuis en welkom voelen. Heb ook wel zin in zo'n djembe workshop!! Ben benieuwd hoe jullie verder varen met kliniek en dr Jessy. Mooi hoor hoe dan de werkzaamheden zich aanpassen aan de omstandigheden. Geniet en succes met jullie inspanningen! Graag tot horens en liefs

• 22 November 2008 - 16:35

Kiwi:

Arie bombarie: Leffe trofee hangt in de lucht, maar gaat wel mijn kant op, geloof me!
    Ondanks SM van de JFP. 't zou toch zonde zijn om zo'n gekoeld blondje te laten schieten. Bestel maar vast!

O ja en je wint het zelfs tegenwoordig van mijn oma Annanoeroes met het eerste plaatsen van een bericht op onze site. Een nieuwe fan...

• 22 November 2008 - 20:29

Mar:

Hai,

Daar was ik weer!
    Mooie foto's...leuk, leuk, leuk om te zien!
    Succes met alle oxyticine, hopenlijk word alles goed gebruikt...
    Kus

• 23 November 2008 - 15:56

Tinus :

Hoi Eef,
    Niet misselijk waar jullie mee bezig zijn, heb er veel respect voor. Heel interessant de ervaringen te lezen. Kan me goed voorstellen dat je soms tot 10 (of 100) moet tellen. Hartstikke veel succes ook namens Jacques.

• 23 November 2008 - 18:57

Alex Aka De Bariton:

hey eef en cindy,

indrukwekkend... wat jullie allemaal meemaken en bereiken! Succes nog de betrekkelijk korte tijd dat jullie daar nog zitten... Als jullie terug zijn zal het avontuur nog wel niet over zijn!!!

Ontzettend veel plezier en succes daar!

Groeten

Alex

• 25 November 2008 - 18:49

Sophie:

He Cin!!

Wat ontzettend leuk om je zo te kunnen volgen! Wat een verhalen zeg.. gewoon om jarloers op te worden! en die jurk staat je heel goed ;)..
    Je bent ook lekker bruin zie ik!
    Geniet er nog maar lekker van je verdient het hoor! Ik blijf je ook volgen..

Kus & Liefs Sophie

• 25 November 2008 - 22:30

Annanoeroes:

Lievies, Eva en Cindy en al die anderen,
    Jullie maken wel wat mee. Onbegrijpelijk en ongelooflijk. Goed, dat jullie Dr. Jassy hebben.Veel succes in de laatste weken daar in Kartung. Toffe Hollandse meiden hoor. Zet hem op. En we gaan weer sponsoren hoor.
    :iefs en kus Doom.