onze 4de week - Reisverslag uit Banjul, Gambia van evaencindy - WaarBenJij.nu onze 4de week - Reisverslag uit Banjul, Gambia van evaencindy - WaarBenJij.nu

onze 4de week

Door: Cindy en Eva

26 November 2008 | Gambia, Banjul

E Somada!

Ach ja, wat een verrassing, de planning zoals in ons vorige berichtje is deze week natuurlijk weer heel anders geworden!
Maar bezig blijven we toch wel..
Afgelopen weekend lekker gerelaxed, dagje strand, rondgelopen in brikama en een boottripje naar sifoe en de casamanche (senegal). In de casamanche 2 uurtjes op onze slippertjes door de bushbush en rijstvelden gelopen (zoals echte afrikaantjes betaamd ;)). Heel erg mooi! En indrukwekkend: vrouwen die dagen lang krom staan om de rijst te oogsten, sommige zelfs met hun kinderen gewoon op de rug!

Onze werkweek: zoals afgesproken stonden wij maandagochtend bij dr. Jassy op de stoep. Maar: geen dr. Jassy! Die was 100 km verder op... Nou ja, van dr. Dirk hadden we nog een opdracht om met nurse Abby te zorgen dat ze in opleiding kwam, dus daar hebben we de rest van de dag dan aan besteed. Formulieren zijn ingeleverd, dus we hopen er het beste van!
Gister en vandaag in Gunjur aan het werk geweest, geen bevallingen, maar wel veel zwangeren en net een veel te klein, uitgedroogd baby'tje! echt zielig. We hebben moeder en kind net afgezet hier in brikama, maar wat er mee gebeurd komen we toch niet te weten... Van de vrouw van vorige week met de hoge bloeddruk hebben we ook niks meer vernomen!
De midwife in Gunjur is trouwens erg te spreken over de Synto, ze vind het effectief en is er zeer blij meer. Dat is toch mooi!

Verder hebben we gistermiddag een mooie presentatie voorbereid over het actief leiden, want morgen zouden we bij de minister van volksgezondheid op bezoek gaan. Dat heeft onze vriend van de Jammeh foundation geregeld, connecties, connecties ;) (al is het kratje Leffe Blond nog niet verguldigd, voor de insiders...)
Maar goed: net werden we gebeld. Gister is de minister er mee opgehouden en is er een nieuwe aangesteld. Dus de afspraak is gecancelled. En onze vriend zegt dat ze even 1 weekje moet wennen op haar nieuwe post en dat we dan wel weer een afspraak krijgen. Hopelijk gaat dat dus nog lukken voor ons vertrek. Maar zo zie je maar weer: geen planningen maken, want alles kan veranderen. Zelfs een afspraak met de minister!

Zo meteen gaan we naar de kliniek in Kartong, want we hopen dat dr. Jassy daar vanochtend bezig is geweest met de inventarisatie..
Dit weekend waarschijnlijk de meeting met de alcailo (dorpsoudste) en we willen een bezoekje brengen aan de maribu. Soort van traditionele waarzegster/paragnost. Schijnt erg indrukwekkend te zijn.

Tot de volgende keer maar weer!

Liefs van ons!

• 26 November 2008 - 14:25

Erik Seine:

Hoi, hoi!

Jullie zijn alweer 4 weken in Gambia! Wat een avontuur zeg! Echt geweldig wat jullie doen en wat een ervaring die je de rest van je leven mee zult dragen!

Ok, genoeg open deuren ingetrapt. Is het geld al op? Is het gelukt met wat spullen te kopen? Ik heb nog niet alles op jullie site gelezen, maar al wel wat foto's bekeken (ja het oog wil ook wat!). Ben benieuwd hoe het jullie verder vergaat en blijf dus nu automatisch op de hoogte van het laatste nieuws!

Groeten, en liefs,

Erik Seine

• 26 November 2008 - 14:30

Anne:

Jeetje wat een toestanden... kunnen jullie iig leren met de dag te leven ;-) Goed bezig hoor dames!! Leuk weer te horen!

Dikke kus
    Anplan

• 26 November 2008 - 17:33

Loes:

Hoi jullie beiden daar,

Toch leuk om al die verrassingen te lezen, en dan te weten dat jullie ze echt mee maken!Helemaal top hoor. Dit vergeten jullie nooit meer lijkt me.
    groetjes en liefs uit Venlo,

• 26 November 2008 - 17:35

Roos:

Geweldig jullie klederdracht!

• 26 November 2008 - 20:15

Arie:

Wat een heerlijke verhalen weer!
    We zijn ondertussen druk met het plannen van het apotheekvervolg in februari. Cor heeft ons zelfs op z'n site gezet als te sponsoren project.
    Qua Leffe Blond Trofee, week 5, week 5......
    We zijn natuurlijk al wel voor de zkerheid aan het sparen om onze weddenschap gestand te doen.
    Heel veel succes en plezier verder gewenst en tot de reunie!

• 27 November 2008 - 17:45

Fransje:

Was erg onder de indruk van jullie verhaal over de bevalling die je mee gedaan hebt. Je kunt je het hier niet voorstellen dat alles daar nog zo primitief gaat. Goed van jullie dat je het resterende geld aan het salaris van de arts besteedt. Hopelijk kan hij het voor zorgen dat op den duur de moeders toch de nodigen injecties krijgen tegen nabloedingen. En natuurlijk genieten van al het moois wat je daarbij ook te zien krijgt. Wel een mop van die minister die dan zomaar aftreedt, maar naruurlijk absoluut geen werkbare situatie voor twee westerse dames die het beste met de vrouwen daar voorhebben. Succes met alles. Groetjes, Fransje

• 27 November 2008 - 19:35

Martina:

hai hai,

Lekker druk weer met van alles en nog wat lees ik!
    Ik zou best heel even willen ruilen, al is het maar om lekker van het zonnetje te kunnen genieten..Hier gelukkig geen sneeuw meer en dus beter door te komen met de auto midden in de nacht..
    Met mij alles prima, geniet van mijn vrije dag!
    tot snel, kus martina