" ons" Typische Afrika (Gambia) - Reisverslag uit Banjul, Gambia van evaencindy - WaarBenJij.nu " ons" Typische Afrika (Gambia) - Reisverslag uit Banjul, Gambia van evaencindy - WaarBenJij.nu

" ons" Typische Afrika (Gambia)

Door: Cindy en Eva

26 November 2008 | Gambia, Banjul

Typisch Afrika (Gambia):
* vrouwen met baby's op hun rug;
* Afrikaans kwartiertje (of uurtje, of meer)
* " hello, what's your name? (en als we hierop niet meer reageren):hello? hello? hello?, we are the smiling westcoast"
* No worry, be happy
* warm, zonnig, blauwe lucht;
* G8P7: een achtste zwangerschap en al 7 kinderen (waarbij het oudste kind soms al net zo oud is als ik)
* Rijst met kip of vis;
* Ongeveer iedere 10 km ineens midden op de weg een police stop (wij als 'the driving midwives', lachen een keer lief en kunnen ongestoord onze weg vervolgen)
* met 100 km/u over de weg rijden en dan ineens: een kudde koeien die oversteekt...
* stokbrood met peanutbutter als ontbijt (of een omeletje)
* mensen die vragen of je ze wil sponseren
* hordes kinderen die roepen "toubab, toubab" (witmens)
* dorpjes zonder electriciteit en water (lijkt net het prehistorisch dorp in Eindhoven, of het Afrika museum vlakbij Nijmegen)
* Steden met smalle straatjes, zonder afvalt, overal zand, Afrikanen die hun etenswaar verkopen, dode beesten die liggen te broeien in de zon) "Slager mag ik een kilo lam van u?"
* alles delen met ons toubabs, ook al hebben ze zelf bijna niks
* lachen tijdens een spelletje Memory (ze willen graag winnen)
* mannen die een Nederlandse vriendin willen......
* Lekker boekjes lezen op het strand
* Op het strand liggen en dan gevraagd worden wat je 's avonds wil eten... Wat een service!!!
* je als een VIP voelen omdat je toubab bent? je wordt overal vooraan gezet en iedereen vindt dit normaal
* mensen meenemen in de auto die anders kilometers moeten lopen
* Alleen maar vrouwen en kinderen bij de ziekenhuizen, nauwelijks tot geen mannen;
* veel mooie vogels, palm- en mangobomen

* zeer traag internet: dus tijd om te stoppen!

• 26 November 2008 - 16:08

Daisy:

Haha, leuk om te lezen.
    Maar jullie eten dus heel gevarieerd lees ik?

• 26 November 2008 - 17:34

Roos:

Leuk die foto's...wat een ervaringen allemaal! Strandfeest, feestmaal, afrikaans dansen, djembee les, al die kids....super!!! Leuk zo een beetje met jullie mee te kunnen genieten!

Kusje Roos

• 27 November 2008 - 08:42

Mieke En Theo:

Wat maken jullie hier veel mee. Ook veel groetjes van opa en oma die via Loes alles op de voet volgen. Hopelijk komen jullie nog terug, want hier zijn jullie nog steeds geweldig maar wel geen VIP's meer
    liefs

• 27 November 2008 - 10:34

Janneke:

Jeetje, wat hebben jullie het toch "ZWAAR". Ga er maar aanstaan:
    boottripjes, je eigen vis vangen, djembee lessen, dineren en lunches, strandfeestjes, afrikaanse dansen, biertjes, vals spelen met SET, zonnebaden!!! Nou, slecht leven daar hoor.
    Volgens mij willen julie nooit meer terug.
    Nou, geniet er maar lekker van, want het gaat alweer opschieten. Veel plezier nog.

• 27 November 2008 - 12:29

Lot:

Lieve meisjes, wat een heerlijke update weer!

Ik mis je wel heel erg hoor Cin.... :( Moeten echt gauw weer eten, borrelen, bijkletsen etc.

alle liefs vanuit Nijmegen

• 27 November 2008 - 13:14

Anneke:

dat ziet er goed uit! sjeee wat een avonturen. mooie outfits hebben jullie! zo kunnen we nog een beetje meekrijgen wat jullie zien en meemaken.

liefs anneke

• 28 November 2008 - 06:06

Anneke En Ton:

Heel leuk weer van julie te horen "toubab's". Jullie doen wel enorm veel en leuke (maar vast ook minder leuke) ervaringen op. Gelukkig dat jullie ook nog op het strand kunnen zitten. Is er hier voorlopig niet bij. Zelfs met alle kleren aan is het te koud.
    Nog een paar mooie weken gewenst en wij zien elkaar 14/2 Eef.
    Liefs en groeten,
    Anneke/Ton

• 30 November 2008 - 14:39

Dana:

Mooie verhalen!!
    Goed bezig meiden!!
    Geniet van alles wat je meemaakt daar!

Kus

• 30 November 2008 - 21:19

Sandman:

Van die policestops....niks van gemerkt .....dat we zo mochten doorrijden....hadden we jullie toch maar moeten meenemen :-)

• 01 December 2008 - 11:12

Lien:

Heeey Evertje,

Ik zie dat ze daat ook van 'doth wol' dagen houden, staat je goed die kleuren ;-)

• 01 December 2008 - 11:13

Lien:

(daat=daar heb nie geslapen vanacht :-p)

• 01 December 2008 - 14:19

Annanoeroes:

Jeetje, jullie denken waarschijnlijk alweer aan jullie terugreis.
    Ik geniet van jullie berichten en foto's. Voel me een beetje aanwezig bij jullie.
    Enfin, nog twee weekjes en dan horen we de verhalen rechtstreeks.
    Ik wens jullie nog een goede, nuttige tijd toe.
    Jullie zijn echte stoerlappen, vind ik.
    Toi toi, liefs van Doom.

• 01 December 2008 - 19:39

Guusje:

He Toubabs, wat zien jullie er mooi uit in de Afrikaanse jurken! Ik heb net pas alle foto's gezien, geweldig. Hoe gaat het deze week? De tijd vliegt joh! Ben benieuwd wat jullie daar allemaal voor elkaar aan het boksen zijn, knap werk.

Hier koud, veel bevallingen, strontvervelende scriptie en muizen in huis...

Liefs, Guusje

• 05 December 2008 - 16:33

Theo En Mieke:

Hoi Cindy en Eva!

Wat een bijzondere en kleurige wereld daar bij jullie in Afrika!
    Wij genieten van jullie foto's en de verhalen.
    Alle goeds voor de laatste weken,
    Liefs van Theo en Mieke